luni, 16 decembrie 2019

Sub semnul sincerității


Evanghelia
Matei 21,23-27
După ce a venit Isus în templu, în timp ce învăţa, s-au apropiat de el arhiereii şi bătrânii poporului şi i-au spus: "Cu ce autoritate faci acestea şi cine ţi-a dat această autoritate?" Dar Isus, răspunzând, le-a zis: "Vă voi întreba şi eu un lucru. Dacă îmi veţi răspunde, vă voi spune şi eu cu ce autoritate fac acestea. Botezul lui Ioan de unde era: din cer sau de la oameni?" Dar ei discutau între ei: "Dacă spunem: «Din cer», ne va zice: «Atunci de ce nu aţi crezut în el?» Iar dacă spunem: «De la oameni», ne temem de popor, pentru că toţi îl consideră pe Ioan ca profet". Şi i-au răspuns lui Isus: "Nu ştim". Atunci, el le-a zis: "Nici eu nu vă spun cu ce autoritate fac acestea".

Meditație
Fragmentul evanghelic de astăzi ne pune în faţa ochilor imaginea arhiereilor şi a bătrânilor poporului israelit, care vin la Isus pentru a-i cere cont cu privire la învăţătura pe care el o ţinea în templul din Ierusalim. Aceşti oameni de seamă ai poporului, îl întreabă pe Isus: „Cu ce autoritate faci acestea şi cine ţi-a dat această autoritate?”. Nu puţine sunt situaţiile şi în mediul nostru în care persoane curioase despre activitatea pe care noi o desfăşurăm vin şi ne cer cont cu privire la activitatea pe care noi o desfăşurăm. Fără să fi primit vreun mandat din partea cuiva, respectivii îşi bagă „nasul” în activităţile noastre, vrând într-un fel să atragă atenţia asupra importanţei pe care o au ei în mediul respectiv. Isus, însă, nu cade în capcana întinsă de respectivele persoane, dar le răspunde acestora tot printr-o întrebare: „Botezul lui Ioan de unde era: din cer sau de la oameni?”. Respectiva întrebare îi blochează pe aceşti învăţaţi, pe aceşti „atotştiutori”. Ei refuză să dea un răspuns. Refuzul răspunsului la întrebarea lui Isus, nu vine din motiv că nu l-ar fi ştiut. Ei cunoşteau foarte bine răspunsul. Răspunsul nu vine pentru că nu intră în logica avantajului lor. Pentru că nu este în avantajul lor, ei preferă să spună că nu ştiu răspunsul. Se ascund sub masca ignoranţei refuzând să-şi asume o responsabilitate. Stau şi mă întreb acum: care este atitudinea ta, tânărule, în astfel de situaţii? Mai întâi, mă întreb: eşti cumva tentat şi tu să te bagi pentru a controla modul în care celălalt îşi face treaba? Dacă da, atunci cum reacţionezi când altcineva vine să-ţi ceară cont despre modul în care îţi faci tu treaba? Spui exact cum stau lucrurile sau calculezi asemenea arhiereilor din Evanghelia de astăzi să vezi de unde se poate obţine un avantaj mai mare?

Citat
„Când Biserica abandonează schemele rigide şi se deschide la o ascultare disponibilă şi atentă a tinerilor, această empatie o îmbogăţeşte, deoarece „permite tinerilor să dăruiască propriul aport comunităţii, ajutând-o să perceapă noi sensibilităţi şi să-şi pună întrebări inedite”. Papa Francisc - Christus Vivit


Rugăciune
Doamne, dă-mi curajul de a răspunde cu sinceritate la întrebările fundamentale cu privire la sensul vieții mele și la drumul pe care eu trebuie să îl parcurg. Ajută-mă să răspund chemării tale și să nu mă preocup de ceea ce vor cred și vor spune cei din jur, chiar dacă unii dintre ei mă vor judeca sau chiar se vor îndepărta de mine. Amin!

Pr. Ionuț Imbrișcă & Anca Andrieș

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu